2:a advent

Nu har vi kommit fram till 2:a advent(dagen efter andra advent till och med) och ni kommer ihåg förra gångens ledtråd va? jag älskar kab? jag älskar bak(baklänges= kab). Så här nedanför har ni mina två älklingsrecept, de är mammas och de lussebullarna och pepparkakorna är alltid godast och alltid lyckade.

Recept på lussebullar
Det här behövs för 30-35 lussebullar
15dl vetemjöl                50g jäst
1-2 paket saffran            2dl strösocker
1 tsk salt                   1 ägg
150g smör eller margarin  

Gör såhär:
Smält matfettet i en kastrull och häll i mjölet. Värm till 37grader. Smula sönder jästen i degbunken och rör utnlite av spadet. Tillsätt resten av degspadet, saffran, socker, salt, ägg, och drygt hälfen av mjölet. Lår degen jäsa övertäkt i bunken i 30-40 min. Tag upp degen på mjölat bakbord och arbeta med den några minuter. Baka ut degen till lussebullar. Jäs lussebullarna i 20-30min på en bakpappersklädd plåt.


Recept på pepparkakor

1dl vispgrädde          1dl socker
1dl mörk sirap          ½ msk ingefära
½ msk kanel             ½ msk nejlikor
½ msk bikarbonat        6dl vetemjöl

Gör såhär:
Smält smöret i en gryta. Dra grytan ifrån plattanRör i grädden, sockret, sirapen, kryddorna och bikarbonatet. Rör i mjölet och blanda väl. Lägg degen i en plastpåse och låt den ligga i kylskåpet tills nästa dag.
Knåda degen, kavla den och ta ut kakor. Lägg kakorna på en smord plåt och grädda i mitten av ugnen 4-5min i 200grader. Låt kakorna svalna på ett galler efter det.


* Och så ska ni få mitt allra allra bästa baktips. Om ni vill göra något gott bara till dig själv som går fort gör en muffinssmet och lägg i en kopp och värm de i mikron. Snabbt, enkelt och gott.
* Ett till lite gottetips får ni. Ta en smakrik ost och lägg några skivor i en liten hög och grädda i ugnen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0